Vis det fulde website

EnergiWatch

Statkraft vil producere grøn træsprit

Anlægget, der skal placeres i det nordlige Norge, skal producere 100.000 ton om året.

Anlægget skal være en udvidelse af allerede eksisterende teknologi, der benyttes i Island. | Foto: Statkraft

Statkraft udvider sin satsning på avanceret biobrændstof og har planer om at bygge et nyt anlæg i det nordlige Norge til produktion af e-methanol. Det oplyser energiselskabet i en meddelelse.

Et partnerskab mellem Statkraft, industrikoncernen Finnfjord og Carbon Recycling International (CRI) skal sikre Norge et nyt kommercielt anlæg, der skal kunne producere 100.000 ton e-methanol om året og kunne bidrage til en bæredygtig industriel vækst i Norge. Anlægget skal placeres i det nordlige Norge på Finnfjords produktionsgrund.

En endelig investeringsbeslutning forventes at blive taget i 2021, og byggeriet af projektet forventes at tage omkring to år, så det står færdigt i 2023. Dog oplyser Statkraft, at anlægget kræver "finansiel støtte på op til omkring 50 pct" for at være konkurrencedygtigt.

Hvad er methanol?

Methanol blev før i tiden kaldt træsprit og er en flydende væske, der klassificeres som en alkohol. Metanol fungerer godt som en brintbærer og kan derfor anvendes som brintlager til brændselsceller.

I dag er det råstof, man producerer methanol med oftest naturgas, hvor man splitter metan i brint og kulmonoxid. Det kan dog også produceres på vedvarende energi via elektrolyse, som er den metode Statkraft, Finnfjord og CRI har planer om at benytte.

Men methanol kræver også CO2. Her bruger man CO2, der alligevel ville blive udledt, fra Finnfjords produktion af ferrosilicium - en legering af jern og silicium, der bl.a. anvendes i stålindustrien - som råvare for at genbruge CO2 og dermed have mindst mulig klimaaftryk. 

Teknologien, der skal sikre den flydende energi, kommer fra CRI’s teknologi Emissions-to-Liquids. Den islandske virksomhed introducerede teknologien i et anlæg i hjemlandet i 2012, hvor der anvendes strøm frar vand- og geotermiske kraftværker. Ifølge CRI giver metoden en CO2-reduktion på over 90 procent i forhold til fossile brændstoffer.

Flere muligheder i træsprit

Og der er en grund til, at man lige netop har valgt at fokusere på produktion af e-methanol. Der er endda måske flere. Den grønne træsprit kan nemlig bruges i f.eks både den kemiske industri og i transportsektoren. Det nævnes som mulighed som brændstof i shippingindustrien, men methanolen har også potentiale i både den tunge og lette vejtransport. Dette på samme måde som bioethanol, der produceres via fødevarer. Dog vil e-methanol nærmere kategoriseres som avanceret biobrændstof, hvilket kun gælder for den del af bioethanol, der produceres ved hjælp af restprodukter som halm.

Ifølge energistyrelsen er der i Danmark på nuværende tidspunkt et krav på at iblande en vis andel biobrændstoffer i den benzin, diesel og gas, der sælges til landtransportformål. I 2020 er kravet på mindst 7,6 pct, hvoraf 0,75 pct. i 2021 skal være på avanceret biobrændsel. I Norge er kravet dog markant højere og ligger på 24,5 pct., hvoraf 9 pct. skal være af avanceret biobrændsel.

Udfordringen med e-methanol er dog den samme, som den Statkraft peger på i behovet for finansiel støtte til anlægget. Som bl.a. den danske systemoperatør Energinet, pointerer i sin PtX-handlingsplan fra januar, er grøn brint langt dyrere end de fossile brændstoffer.

"Markedsmæssigt er værdien af grøn brint afgørende for at sikre grønne forretningsmodeller. Grønne brændsler er dyrere end fossile brændsler med billige CO2-kvoter og med små eller ingen CO2-afgifter," lyder det i rapporten fra Energinet.

Træsprit i tanken skal bane vejen for klimavenlige benzinbiler

Ørsteds brintplan kræver mere havvind end regeringen vil levere med sin energiø

Modtag nyhedsbreve fra EnergiWatch

OBS: Det er gratis at modtage nyhedsbrevet.

Mere fra EnergiWatch

Job

Se flere jobs