Vis det fulde website

EnergiWatch

Airbus lufter planer om første CO2-fri brintfly

Den europæiske flyfabrikant, Airbus, har præsenteret tre forskellige brintdrevne konceptfly, som kan komme i kommerciel drift i 2035 og fragte op mod 200 passagere uden at udlede så meget som et gram CO2 fra flyvningen.

Den såkaldte "blended-wing body" er den mest futuristisk udseende model og vil kunne fragte op mod 200 passagere mere end 3.700 kilometer. | Foto: PR / Airbus

Mens den grønne omstilling rulles ud i flere og flere sektorer, er der fortsat områder, hvor det stadig er en gordisk knude, hvordan CO2-fri drift skal opnåes.

Få steder er den knude strammere end i luftfarten, hvor der i dag ikke er alternativer til at spytte CO2 ud i atmosfæren.

Den europæiske flyfabrikant, Airbus, har dog fæstnet sin lid til brint og har i dag præsenteret tre konceptfly, som de vurderer vil kunne være i drift i 2035.

Alle tre konceptfly illustreret sammen. | Foto: PR / Airbus
Alle tre konceptfly illustreret sammen. | Foto: PR / Airbus
 

Det tre modeller vil kunne fragte mellem 100 og 200 passagere mellem 1.850 og 3.700 km, hvis de nogensinde får luft under vingerne. For som sagt er der blot tale om koncepter, men ifølge Airbus illustrerer de fabrikantens tiltro til, at brint vil løse luftfartens klimahovedbrud.

"Dette er et historisk øjeblik for den kommercielle luftfart som helhed, og vi har til hensigt at have en førende rolle i den vigtigste transition, som vores industri nogensinde har set. De koncepter, som vi præsenterer, er et glimt af vores ambition om at gennemføre en modig vision for fremtidens CO2-fri luftfart," siger adm. direktør i Airbus, Guillaume Faury, i en pressemeddelelse.

Turbofan-designet vil kunne transportere mellem 120 og 200 passagere mere end 3.700 km og vil benytte flydende brintstof til sine jetmotorer. | Foto: PR / Airbus
Turbofan-designet vil kunne transportere mellem 120 og 200 passagere mere end 3.700 km og vil benytte flydende brintstof til sine jetmotorer. | Foto: PR / Airbus

"Jeg tror fuldt og fast på brint - både i syntetisk form og som primært brændstof har det potentialet til at reducere luftfartens klimapåvirkning drastisk," siger direktøren og fremhæver altså både brint i sin rene form og elektrofuels som e-kerosene som muligheder.

Airbus understreger, at man vil forske i diverse forskellige teknologier for at undersøge, hvilke modeller der er realiserbare. Derudover er luftfarten afhængig af, at nationalstater tager teten og støtter en infrastruktur for teknologierne.

Foto: PR / Airbus
Foto: PR / Airbus

"Overgangen til brint, som det primære brændstof for disse konceptfly, vil kræve håndfaste beslutninger for hele luftfartens økosystem. Sammen med støtten fra regeringer og industripartnere kan vi løfte opgaven og opskalere vedvarende energi og brint ind i en bæredygtig fremtid for luftfarten," siger Guillaume Faury.

Luftfarten har på grund af fortrinsvis stigende aktivitet blevet en stadig større andel af det globale CO2-aftryk. Den kommercielle luftfart stod ifølge det uafhængige amerikanske klimainstitut ICCT for 2,4 pct. af den globale CO2-udledning i 2018.

96 anbefalinger skal hjælpe blandt andre energisektoren ud af krisen

Flybrændstof fra overskudshalm kan forsyne halvdelen af dansk luftfart 

Modtag nyhedsbreve fra EnergiWatch

OBS: Det er gratis at modtage nyhedsbrevet.

Mere fra EnergiWatch

Job

Se flere jobs